مقالاتموفقیت

فراموشی خاطرات بد چگونه ممکن می شود

راه کار هایی برای رهایی از خاطرات بد

برخی از خاطرات تلخ گذشته همیشه برای برخی افراد آزاد دهنده هستند و با این وجود آن ها نمی توانند خود را از شر این خاطرات و افکار بد خلاص کنند برخی اوقات یادآوری این خاطرات بد اثرات مخرب روانی بسیار روی شخص ایجاد می کند به طوری که شخص دچار افسردگی می شود یا در انجام فعالیت های روزمره و اجتماعی دچار ترس و اضطراب می شود آنچه در این مقاله قصد عنوان آن را داریم اشاره به روش هایی برای فراموشی خاطرات بد گذشته می باشد پس در ادامه مطلب ما را دنبال نمایید.

مقالات مرتبط: راهکارهایی برای غلبه بر نا امیدی

اصل پذیرش

اولین اقدامی که می توانید در جهت فراموشی خاطرات بد و گذشته انجام دهید پذیرفتن این اصل است که گذشته دیگر گذشته و به هیچ عنوان قابل تغییر نیست و شما با فکر کردن به اتفاقات گذشته نمی توانید آن ها را تغییر دهید آنچه که شما می توانید تغییر دهید فقط لحظه حال است.

بنابراین شما با فکر کردن به گذشته بیشتر به خودتان صدمه وارد می کنید و این موجب می شود کیفیت زندگی حال و آینده تان به خطر بیافتد پس بپذیرید که باید گذشته را رها کنید و هر کسی یا چیزی که در گذشته موجب آزار و اذیت شما شده است را فراموش نمایید و آن افراد را ببخشید در این حالت است که می توانید گذشته را رها کنید و بخشش احساسات منفی ناشی از خشم و کینه و غم ناشی از آزار آن شخص را از شما دور می کند. و احساسات جدید تری مانند محبت و انسانیت را در شما بوجود می آورد پس باید بخاطر خودتان دیگران را ببخشید و گذشته را رها کنید.

تکنیک های فراموشی گذشته ؟

حال در این قسمت قصد داریم تا برخی از تکنیک های که می تواند به شما کمک کند تا گذشته را فراموش کنید را ذکر کنیم.

۱. تغییر دادن افکار و طرز فکر

برای رهای از افکار بد و فراموشی خاطرات بد باید یاد بگیرید که ذهن تان را از روی افکار و اتفاقات منفی گذشته دور کنید چنانچه ذهن تان بر وری رویدادهای متفی گذشته متمرگز باشد در این حالت آنچه که در زندگی بازتاب می شود پیرو همین رویداد های منفی خواهد بود زیرا با تمرکز کردن بر وری افکار و اتفاقات ناگوار گذشته مشابه همان رویدادها را به زندگی تان دعوت می کنید و این موجب می شود که آرامش زندگی تان کم شود.

بنابراین راه حل پیشنهادی ما این است به جای فکر کردن به رویداد های تلخ گذشته به داشته هایتان در لحظه حال فکر کنید و روی اتفاقات قشنگ زندگی تان تمرکز کنید و بابت آن ها شکر گذار باشید این اتفاقات می تواند شامل سلامتی , داشتن روابط خوب , فرزندان سالم و … از این دست افکار باشد یا می توانی هر روز صبح برخی جملات مثبت انگیزشی برای خود تداعی کنید مانند “من خیلی خوب هستم ” زندیگی من هر روز بهتر از قبل می شود “. بنابراین اگر فکرتان را روی امر بهتری متمرکز کنید به طور اتومات افکار منفی و خاطرات بد گذشته فراموش می شوند.

۲. انجام مراقبه , یوگا , مدیتیشن

بنابراین یک راه دیگر فراموش کردن گذشته این است برخی از تمرینات روزانه شما شامل تمرینات یوگا , مدیتیشن و مراقبه کردن باشد این تمرینات کمک می کند تا ذهن شما از تمرکز بر روی چیزهایی که موجب آزارتان می شود رها شود و فقط به لحظه حال و آرامش در لحظه بیاندیشید . اینگونه می توانید احساس بهتری را بدست آورید.

مدیتیشن و یوگا تمریناتی هستند که با مراقبت از ذهن و تنفس های عمیق در یک مکان آرام به ذهنتان کمک می کنند تا از شر افکار آزار دهنده خلاص شوند بنابراین این تمرینات را به راحتی می توانید در منزل در یک مکانی آرام انجام دهید.

۳. تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران را متوقف کنید

برای رهایی از شر افکار و فراموشی خاطرات بد گذشته یک راه دیگر این است دست از تلاش برای مورد تایید بودن از نگاه دیگران بردارید شما برای کسی دیگر زندگی نمی کنید شما برای خودتان زندگی می کنید و هیچ کس با ارزش تر از خود شما نیست اگر مدام به دنبال تایید نظرات دیگران باشید و دائم بخواهید که رضایت آن ها را جلب کنید در این حالت به خود آسیب جدی می زنید و ارزش و اهمیت خود را از دست می دهید و دائم دچار این احساس می شوید که کارها را به خوبی انجام نداده اید. غیر ممکن است که بشود رضایت همه آدمها را جلب کرد بنابراین یاد بگیرید به خودتان و احساسات تان احترام بگذارید و به دنبال جلب نظرات دیگران نباشید تا درگیر انبوهی از افکار و خاطرات منفی نشوید.

۴. حلقه دوستان و همنشینان اجتماعی خود را ارزیابی کنید

از آنجایی که انسان ها موجودات به شدت اجتماعی و احساسی هستیم باید مراقب انتخاب همنشینان و دوستان خود باشیم زیرا همنشنان می توانند در ایجاد تجربیات و خاطرات خوب و بد نقش آفرین باشند. اگر دوستانی دارید که در جمع آن ها احساس راحتی ندارید و آن ها موجب می شوند که رویدادهای بد گذشته را به یاد بیاورید و افکار و احساسات منفی را در شما ایجاد می کنند باید فوری از این افراد دوری کنید و برای خود دوستان و همنشینانی انتخاب کنید که در ایجاد احساسات و خاطرات خوب شما را یاری می دهند.

۵. تصمیمات متفکرانه درست بگیرید

یکی دیگر از روش های فراموشی خاطرات بد این است که مراقب محرک های درونی یا بیرونی خود باشید اگر شرایط یا موقعیت  های خاص یاد آور برخی اتفاقات ناگوار برای شما هستند باهوش باشید و از این شرایط دوری کنید به طور مثال امکان دارد دیدن صحنه ای از یک فیلم برای شما تداعی یک خاطره بد یا رویداد بد باشد بلافاصله باید دیدن آن فیلم را متوقف کنید. و حتی می تواند این محرک خواندن یک نامه یا دیدن یک شی یا یک عکس باشد باید تمام چیزهایی که محرک هستند و موجب تداعی و یادآوری آن خاطرات و احساسات بد و ناگورا می شوند را فورا از خود دور کنید و با تمرکز و توجه روی موضوعی خوشایند ذهن خود را از توجه بر روی آن رویداد بد منحرف کنید.

سخن آخر

توجه داشته باشید که تمام موارد بالا می تواند به شما در جهت فراموشی خاطرات بد کمک کند اما اگر شرایط برای شما بسیار سخت تر از این بود که بتوانید با انجام این تمرینات خود را درمان کنید نیازمند به مشاوره طولانی مدت با یک روانکاو دارید.

منبع:تومیتونی

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا