مقالاتموفقیت

چطور به ترس هایمان غلبه کنیم

ترسیدن جز یکی از احساساتی است که همه ما در زندگی به شکلی آن را تجربه کرده ایم. در واقع وجود این احساس در زندگی روزمره گاهی موجب شده است که بسیاری از موقعیت ها را از دست بدهیم. چنانچه حجم این احساس زیاد باشد زندگی روزمره ما را دچار اختلال می کند و مانعی بر سرراه پیشرفت مان محسوب می شود بنابراین شناخت, غلبه و شکست دادن ترس اهمیت بسیاری دارد که موضوع این قسمت از مجموعه مقالات سایت تومیتونی را تشکیل می دهد.

اقدامات لازم برای رهایی و غلبه بر ترس های غیرواقعی

در این بخش چند راه کار برای غلبه بر احساس ترس را ذکر خواهیم کرد.

تشخیص دقیق

اولین گام برای غلبه و شکست دادن ترس این است که ابتدا ترس تان را تشخیص دهید یعنی دقیق مشخص کنید که از چه چیزی می ترسید مثلا وقتی می گویید من از جمع می ترسم باید دقیق مشخص شود از چه چیزی هراس دارید چه نوع جمعیتی شما را آزار می دهد چه افرادی موجب بروز این احساس می شود از چه برخوردی در جمع می ترسید و …؟

وقتی که دقیق مشخص کنید که از چه چیزی می ترسید این اتفاق به شما کمک می کند که متوجه شوید که باید روی حل چه موضوعی متمرکز شوید و علاوه بر این شما متوجه می شوید که چه کارهای دیگری می توانید انجام دهید که نسبت به انجام آنها ترسی نداشته اید.

به خودتان چه می‌گویید؟

قدم دوم برای شکست دادن ترس تان و غلبه بر آن باید بفهمید که هنگامی که این احساس را دارید چه صحبت هایی با خود انجام می دهید. زمانی که روی این موضوع متمرکز شوید متوجه می شویم که گاه ریشه بسیاری از ترس های ما صحبت هایی است که خودمان در تنهایی با خود انجام می دهیم.

به طور مثال وقتی می گویی که من از صحبت کردن در جمع می ترسم در واقع صحبت هایی درونی خودتان اینگونه است که اگر نتونم خوب حرف بزنم , یا اگر تپق بزنم , اگر جملات فراموشم بشه حتما آبروم میره مردم میگن چقدر دست و پا چلفتی ام . در واقع صحبت هایی این مدلی که خودمان با خودمان انجام می دهیم بوجود آورنده احساس ترس در ما می شود ترس از صحبت کردن در جمع بخاطر اینکه خودمان را مورد قضاوت قرار داده ایم.

بنابراین ما در برخی موارد از چیزی می ترسیم که خودمان در ذهن مان بوجود آوردیم و به خودمان تلقین کردیم بنابراین برای مقابله با چنین مسئله ای باید مراقب گفت گوهای درونی خودمان باشیم و به جای این صحبت های ناامید کننده باید روی نقاط مثبت متمرکز شوید و روی اتفاقات خوشایند تمرکز کنید و جملات مثبت را در ذهن مرور کنید و به خود بگویید که من توانایی انجام این کار را دارم و … در این حالت است که احساس ترس کمرنگ می شود و شجاعت بیشتری پیدا خواهید کرد که در جمع صحبت کنید.

تجسم کردن بدترین حالت

قدم بعدی برای مقابله با ترس و شکست دادن ترس این است که در مواجه با موردی که از آن ترس دارید بد ترین حالت آن را تجسم کنید با این کار بهتر متوجه می شوید که آن موضوع آن قدر هم وحشتناک نیست که نشود کاری انجام داد. به طور مثال زمانی که از تماس تلفنی با شخصی می ترسید اینگونه تجسم کنید که «خب فرض کنیم تماس گرفتم و طرف جوابمو نداد یا جواب مو با تندی داد , خب که چی ؟ دنیا که به آخر نرسیده , یه راهی براش پیدا می کنم»
در این حالت متوجه می شوید موضوع رو الکی توی ذهنتان بزرگ و ترسناک کرده اید.

مثبت‌ اندیش باشید

قدم چهارم برای شکست دادن ترس و غلبه بر آن این است که نگرش مثبت داشته باشید و همواره جنبه خوب قضیه و نیمه پر لیوان را ببینید. ابتدا چند نفس عمیق بکشید و خود را ریلکس و آرام کنید سپس خودتان را در آن موقعیتی که از آن می ترسید تجسم کنید. تجسم کنید که با وجود ترسی که دارید به سمت جلو پیش می روید به طور مثال از صحبت کردن در جمع می ترسید اینگونه تجسم کنید که وارد سالن شدید با اینکه ترس دارید قدم بر می دارید و پشت تریبون می رید و شروع به سخنرانی می کنید. کلمات را آرام و پیوسته بر زبان میاورید و حضار با اشتیاق به سخنان شما گوش می دهند و در نهایت به کمال آرامش سخنرانی خود را به پایان می رسانید و حضار نیز شما را تشویق می کنند.

زمانی که از خود یک تصویر برنده در ذهن در مواجه با ترستان می سازید و موقعیت را تجسم می کنید انگار در آن محیط بوده اید و شما بر ترستان غلبه کرده اید و پیروز میدان شده اید. اگر این تکنیک را بارها تکرار کنید و موقعیت را تجسم کنید بعد از مدتی شما جسارت کامل سخنرانی در جمع را پیدا می کنید زیرا برای اولین بار نیست که در این موقعیت قرار گرفته اید شما بارها این تجربه را داشته اید و هر بار نیز موفق عمل کرده اید. بنابراین از جادوی تجسم غافل نشوید.

با ترس‌تان رو به رو شوید!

و اما قدم آخر برای شکست دادن ترس و مقابله با آن این است که با ترس تان رو به رو شوید و قدم به دورن دنیای واقعی بگذارید به طور مثال اگر از ابراز عقیده در جمع می ترسید می توانید این کار را آرام آرام انجام دهید مثلا از یک جمع کوچیک دو یا سه نفره شروع کنید و ابراز نظر کنید تا اعتماد به نفس تان افزایش یابد و ترستان کم شود و بعد وارد جمع های بزرگتر شوید. و با تمرین و تکرار بسیار می توانید بر این موضوع غلبه کنید.

نتیجه گیری

در پایان لازم به ذکر است که برای غلبه بر ترس و شکست دادن ترس باید تلاش کنید و تمرین بسیار و مواردی که ذکر شد را انجام دهید به یاد داشته باشید که کلام شما بسیار تاثیر گذار است بنابراین مراقب جملاتی که با خود تکرار می کنید باشید. ترس هایتان را با گفتن جملات اشتباه به خود بزرگ نکنید. از قدم های آسان تر شروع کنید و به تدریج سراغ موارد سخت تر و تمرینات سخت تر بروید. این نکته را در نظر داشته باشید که شما با ایجاد باورهای درست و انتخاب های آگاهانه می توانید در بسیاری از موارد بر ترس تان غلبه کرده و آن را شکست دهید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا