سلامتمقالاتموفقیت

می خواهی بدانی چطور افسردگی را درمان کنی؟

افسردگی و بی انگیزگی یک اختلال روحی و روانی می باشد که بسیاری از افراد دچار آن می شوند و رغبتی به ادامه فعالیت های روزانه و در موارد حادتر رغبتی به ادامه زندگی ندارند اگر می خواهی بدانی که برای درمان و غلبه بر افسردگی چه راه کاری وجود دارد این مقاله را دنبال کن در این مقاله 10 راه طبیعی برای درمان افسردگی و بی انگیزگی بیان خواهیم کرد پس با ما همراه شوید.

 

۱. مدیتیشن انجام دهید

یکی از بهترین روش های درمان افسردگی و بی انگیزگی انجام مدیتیشن می باشد. افرادی که دچار افسردگی می شوند معمولا کسانی هستند که به مدت طولانی خود را با افکار منفی درگیر کرده اند و به دلیل وجود این افکار منفی احساس اضطراب و نگرانی می کنند و از زندگی خود رضایت ندارند بنابراین یکی از راه های بسیار موثر برای جلوگیری از حجوم این افکار منفی انجام مدیتیشن و مراقبه روزانه می باشد.

این تکنیک به شخص کمک می کند تا از فشار روانی که افکار منفی ایجاد کرده اند خارج شود و برای مدتی آرامش را تجربه کند. برای انجام مدیتیشن در مکانی آرام و ساکت بنشینید و بر روی تنفس خود تمرکز کنید و اجازه ندهید هیچ فکری وارد ذهن تان شود برای اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله مدیتیشن چیست؟ را مطالعه نمایید.

۲. داشتن رژیم غذایی مناسب

از راه های دیگر غلبه بر افسردگی و درمان این می باشد که به تغذیه خود دقت کنید و اقدام به خوردن غذاهایی کنید که دارای ویتامین B  باشند. مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین‌های خانواده‌ی B به‌خصوص B-12  می باشند موجب می شود که مواد شیمایی همچون دوپامین , سروتونین و اپی نفرین در مغز ما می شود که موجب ایجاد احساس خوشایند در درون مان می شود به عبارتی این هرمون ها بر روی خلق افراد تاثیر گذار هستند. از همین رو کمبود ویتامین B  در بدن موجب کاهش ترشح این هورمن ها می شود و در نتیجه شخص احساس افسردگی و ناراحتی می کند بنابراین باید غذاهایی را در رژیم غذایی روزانه تان جای دهید که سرشار از ویتامین خانواده B  باشند.

۳. برای خود هدف تعیین کنید

اگر می خواهید با افسردگی مبارزه کنید یکی از روش های درمان افسردگی و بی انگیزگی این است که در زندگی برای خود هدفی تعیین کنید و تلاش کنید تا به این هدف برسید. این هدف است که می تواند یک انسان مرده و افسرده را دوباره زنده کند و انگیزه های درونی وی را بیدار کند. اهداف می توانند انگیزه هایی در فرد ایجاد کنند که او را قارد سازند کوه ها را جا به جا کند. از همین رو داشتن هدف و هدفمند زندگی کردن بسیار اهمیت دارد. بنابراین اگر آرزویی در دل دارید آن را تبدیل به هدف کنید و بلند شید و برای دستیابی به آن هدف تلاش کنید.

 

۴. داشتن برنامه‌ی مناسب برای خواب

یکی از علت های بروز افسردگی در افراد معمولا بهم خوردن سیکل خواب شان می باشد بنابراین یکی از روش های غلبه بر افسردگی این است که برای خواب خود برنامه منظمی ترتیب دهید و بر اساس آن عمل کنید. زمانی که خواب به موقع و کافی داشته باشید بدنتان به خوبی استراحت کرده و در نتیجه در طول روز احساس شادابی و سرزندگی خواهید داشت اما اگر به اندازه و در زمان مناسب نخوابیده باشید کل روز احساس کسل بودن و افسردگی می کنید بنابراین سعی کنید شب ها زود به رختخواب بروید و صبح ها هم زود از خواب بیدار شوید تا احساس شادابی بیشتری داشته باشید.

 

۵. انجام فعالیت تازه

یکی دیگر از روش های درمان افسردگی و بی انگیزگی این است که برای خود تنوع ایجاد کنید سعی کنید هر چند وقت یکبار به انجام فعالیتی جدید بپردازید. برخی از افراد از آنجایی که روزانه مشغول انجام کارهای تکراری می باشند از همین رو احساس روزمرگی و کسالت می کنند. و این احساس به احساس افسردگی بسیار نزدیک می باشد از همین رو بسیار اهمیت دارد که بتوانید برای خود گاه بی گاه برنامه جدید ترتیب دهید و به کاری نو بپردازید که نشات و تازگی برایتان به همراه داشته باشد. فعالیت هایی مانند انجام کارهای هنری مثل نقاشی , نواختن موسیقی , خواندن کتاب های جذاب و …

 

۶. با دوستان خود وقت بگذرانید

یکی دیگر از روش های درمان افسردگی و بی انگیزگی صحبت کردن با یک دوست می باشد. از آنجایی که ما انسان ها موجودات عاطفی و اجتماعی هستیم گاهی دور بودن از جمع دوستان سبب می شود که دچار احساس افسردگی و ناراحتی شویم از همین رو وقت گذراندن با دوستان و صحبت کردن با دوستی که به آن اعتماد داریم در بسیاری از موارد می تواند موجب آرامش و دلگرمی مان شود. بنابراین برای اینکه با افسردگی مبارزه کنید بهترین کار این می باشد با دوستان و اعضای خانواده تان بیشتر وقت بگذرانید. در صورت امکان با آن ها به مسافرت بروید یا به یک گردش روزانه در طبیعت بروید با دوستانتان بگویید و بخندید و سعی کنید بیشترین لذت را از با هم بودن ببرید.

 

۷. به ورزش‌ های سبک بپردازید

ورزش کردن یکی دیگر از فعالیت هایی است که به درمان افسردگی کمک می کند از همین جهت افرادی که مرتبا و روزانه فعالیت های ورزشی سبک دارند سرزنده تر و شاداب تر از دیگران به نظر می رسند از همین جهت به افرادی که دچار افسردگی هستند پیشنهاد می شود که روزانه به انجام  ورزش های گروهی سبک با افراد دیگر مشغول شوند.

 

۸ . بر عهده گرفتن یک مسئولیت

همانطور که اشاره کردم یکی از علت های ایجاد افسردگی این است که افراد مشغول اهمیت دادن به افکار منفی می شوند بنابراین برای اینکه بتوانید از شر این افکار منفی خلاص شوید باید ذهن  خود را مشغول انجام یک فعالیت جدید بکنید بنابراین یک مسئولیت جدید بر عهده بگیرید و تمام ذهن خود را مشغول کارتان کنید تا دیگر فرصت نداشته باشید به افکار منفی و ناامید کننده فکر کنید.

 

۹. فعالیت‌های آرام‌بخش انجام دهید

از روش های دیگر درمان افسردگی و بی انگیزگی این است فرد به انجام فعالیت های لذت بخش و آرامش بخش بپردازد به طور مثال می توانید به تماشای یک منظره جالب یا فیلم کمدی بپردازید یا حتی به کنسرت بروید و به موسیقی های شاد گوش دهید  ورزش هایی مانند یوگا نیز می تواند احساس آرامش بیشتری در فرد ایجاد کنند دوش آب سرد بگیرید یا به استخر بروید زیرا آب احساس آرامش بیشتری به افراد می دهد مخصوصا شنیدن صدای آب.

حتما بخوانید:  فراموشی خاطرات بد چگونه ممکن می شود

۱۰. قهوه نخورید

و اما اخرین مورد برای درمان افسردگی نخوردن قهوه می باشد مخصوصا در شب, بر اساس تحقیقات به عمل آمده مصرف زیاد و بیش از اندازه کافئین موجود در قهوه باعث بروز احساس افسردگی و اختلال در خواب در افراد می شود بنابراین سعی کنید از مصرف قهوه در شب خودداری کنید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا