سلامتمقالات

روش های کاهش استرس

در زندگی امروزه افراد زیادی هستند که درگیر استرس هستند و رنج می برند. استرس بر میزان کیفیت زندگی افراد را کاهش می دهد و موجب بروز انواع بیماری ها و اختلال های روانی می شود در این مقاله ما قصد داریم تا روش های کاهش استرس را پیشنهاد بدهیم پس با ما همراه باشید.

استرس چیست؟

استرس نوعی هیجان منفی می باشد که تقریبا همه ما در زندگی آن را به دفعات تجربه کرده ایم مانند استرسی که شب امتحان داشتیم گاهی استرسی که دارید بعد مدتی زمان از بین می رود اما برخی از استرس ها همیشه همراه شخص هستند و خواب و خوراک شخص را از بین می برند و روند طبیعی زندگی فرد دچار نوسان می شود اینگونه استرس موجب بروز بیماری های روانی در فرد می شود و سلامتی وی را تهدید می کند.

روش های کاهش استرس

به بیانی دیگر استرس انواع فشارها و تنش هایی است که جسم و روح شخص تجربه می کند  در روانشناسی هر عاملی که موجب بروز فشار روحی بر شخص شود استرس می نامند. که همانطور که اشاره کردیم همه ما در زندگی بارها آن را تجربه کرده ایم.

برخی از استرس ها تاثیرشان مقطعی است یعنی به محض اینکه منبع نگرانی از بین برود استرس نیز کاهش می یابد و از بین می رود و از سویی دیگری برخی از استرس ها به راحتی از بین نمی روند و افراد برای رهایی از آن به روش های خطرناکی مانند مواد مخدر یا داروهای شیمیایی روی می آورند . لازم به ذکر است برای کاهش استرس روش های بهتری وجود دارد که ما در این بخش بدان اشاره می کنیم.

روش های کاهش استرس

روش های کاهش استرس

 مسافرت رفتن:

یکی  از روش های کاهش استرس سفر کردن است از خانه خارج شوید چمدان خود را بردارید و به محیط و مکانی تازه بروید مکان هایی را انتخاب کنید که به شما آرامش بیشتری بدهد و برای مدتی است محیط شهری و هیاهوی زندگی شهری دور باشید.

رفتن به دل طبیعت:

چنانچه برایتان مقدور نبود که سفر کنید یکی دیگر از روش های کاهش استرس این است که از خانه خارج شوید و برای پیاده روی به دل طبیعت بروید کوه نوردی کنید رفتن به دل طبیعت و تنفس هوای پاک آزاد طبیعت در کاهش استرس و نگرانی تاثیر بسزایی دارد سعی کنید چند ساعتی در طبیعت باشید و از محیط شهری دور شوید به دل جنگل و کوه بزنید هوای تازه در رفع استرس بسیار کار آمد خواهد بود.

سخن گفتن و مشاوره گرفتن و درد دل کردن با دیگران:

ما انسان ها موجودات اجتماعی هستیم و همیشه در جمع دوستان و عزیزانمان احساس راحتی می کنیم بنابراین با دیگران صحبت کنید و درد دل کنید سخن گفتن با کسانی که دوست شان داریم می تواند در کاهش میزان استرس مان تاثیر عمیقی بگذارد همه ما این افراد را در اطراف خود داریم خانواده پدر و مادر یا حتی دوست صمیمی می توانند شنونده گان خوبی باشند تا ما بتوانیم با آنها لحظاتی درد دل کنیم .

داشتن تغذیه مناسب:

تغذیه مناسب می تواند در کاهش میزان استرس با شخص کمک کند هنگامی که استرس دارید می توانید با مصرف غذاهای که آرامش بخش هستند به کاهش استرس تان کمک کنید به طور مثال غذاها و نوشیدنی هایی که دارای کافئن هستند گزینه مناسبی در کاهش میزان استرس می باشند.

داشتن فعالیت های ورزشی برای کاهش استرس:

ورزش کردن علاوه بر سلامتی در کاهش میزان استرس نقش بسزایی دارد بنابراین یکی از روش هایی که برای کاهش استرس تان می توانید بکار ببرید این است که به یک فعالیت ورزشی مشغول شوید و در یک باشگاه ثبت نام کنید و تمرین ها و ورزش های روزانه داشته باشید ورزش کردن با تخلیه کردن انرژی های انباشته شده درونی تان به میزان کاهش استرس شما کمک می کند.

زمینه و علت ایجاد استرس را بر طرف کنید:

روش های کاهش استرس

یکی دیگر از بهترین روش های کاهش استرس برطرف کردن عامل ایجاد استرس است بنابراین زمانی که دچار استرس شدید ابتدا دلایل و زمینه ایجاد استرس را شناسایی کنید و در جهت رفع  آن اقدام کنید در این حالت شما با برطرف کردن زمینه ایجاد استرس و عوامل شکل دهنده آن می توانید استرس خود را از بین ببرید.

نوشتن یادداشت های روزانه در جهت کاهش میزان استرس:

از روش های موثر دیگر در کاهش میزان استرس یادداشت برداری روزانه می باشد هنگامی درگیر استرس شدید آنچه که در ذهن تان می گذرد را بر روی کاغذ بنویسید با این روش مقدار فشاری که بر روی ذهن تان سنگینی می کند با نوشتن بر روی کاغذ منقل می شود و کاهش می یابد و در نتیجه میزان استرس شما نیز کممی شود.

پرداختن به فعالیت های مورد علاقه تان:

به گفته بسیاری از روانشناسان یکی از روش های کاهش استرس پرداختن به فعالیت های مورد علاقه می تواند در کاهش میزان استرس شخص بسیار مفید و موثر باشد بنابراین چنانچه دچار استرس شدید به کارهایی مشغول شوید و به فعالیت هایی بپردازید که بدان علاقه مندید مانند موسیقی نواختن یا گوش دادن به موسیقی نقاشی کردن یا بازی کردن و هر گونه فعالیتی که برای شما لذت به همراه دارد.

شل کردن عضلات و مدیتیشن کردن:

یکی از روش های موثر دیگر در کاهش میزان استرس شل کردن عضلات و مراقبه یا مدیتیشن می باشد هنگامی که دچار استرس شدید نفس عمی بکشید و بعد برای ده ثانیه عضلات خود را سفت کنید و بعد به آرامی رها کنید و بدن و عضلات خود را شل کنید به این صورت سیستم عصبی خود را آرامش دهید و ریلکس کنید.

مشاوره گرفتن از روانشناس:

چنانچه با انجام تمامی این روش ها باز هم استرس شما کاهش نیافت از دیگر روش های کاهش استرس این است که با یک متخصص روانشناس مشاوره داشته باشید زیرا روانشناسان با بررسی و شناخت علل ایجاد استرس می تواند به شما کمک کنند تا بتوانید میزان استرس خود را کاهش دهید.

سخن آخر

در پایان لازم به ذکر است در زندگی روزمره ما استرس بخش جدایی ناپذیر از روند زندگی ما می باشد گاه با ترک عادت های بد استرس کاهش می یابد همانطور که پیش تر بدان اشاره کردیم برخی از استرس ها مقطعی هستند و به محض از بین رفتن علل ایجاد آن از بین می روند اما برخی دیگر مداوم هستند و مدت طولانی همراه شخص می باشند که باید در جهت رفع آن اقدام کنید زیرا استرس سلامت روح و جسم انسان را به خطر می اندازد.

 

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا