سلامتمقالات

خود کم بینی و راه های رهایی از آن

یکی از مشکلات روحی که برخی از افراد دچار آن هستند مشکل خود کم بینی یا عقده حقارت می باشد. خود کم بینی حالتی است که شخص دیدگاه و باور درستی راجب به خود و توانمندی هایش ندارد و مدام خود را در مقایسه با دیگران قرار می دهد و احساس می کند از دیگران کم ارزش تر است. در واقع این شخص از اعتماد به نفس یا به بیانی بهتر از عزت نفس بسیار پایینی برخوردار است. و این احساس خود کم بینی در زندگی فردی شخص تاثیرات مخربی ایجاد می کند آنچه که در این مقاله بدان می پردازیم اشاره به علت شکل گیری عقده خودکم بینی و راه های رهایی از آن می باشد در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

علت ایجاد عقده خود کم بینی چیست؟

خود کم بینی یا عقده حقارت دلایل متفاوتی دارد که برخی از آنها ریشه در دوران کودکی ما دارند که در زیر به نمونه هایی از علت های آن می پدازیم.

  1. اولین علت کم بینی در دوران کودکی ما به نوع تربیت پدر و مادرمان باز می گردد برخی از پدر و مادرها یا اشخاصی که وظیفه تربیت فرزند را بر عهده دارند گاه با القاب نامناسبی کودک را مورد خطاب قرار می دهند به ویژه زمانی که عصبی هستند. که این القاب مستقما بر ناخوداگاه کودک تاثیر منفی می گذارد از جمله این القاب این است که کودک را احمق یا کودن و یا دستو پا چلفتی مورد خطاب قرار می دهند.
  2. گاه در برخی موارد مشکلاتی خود کم بینی والدین به کودک ارث می رسد معمولا والدینی که خود این احساس را در رفتارهای اجتماعی خود دارند این احساس را به کودک خود نیز انتقال می دهند بنابراین کودکان این اشخاص نیز دچار عقده خود کم بینی می شوند.
  3. گاه یکی دیگر از علت های خود کم بینی یا عقده حقارت عدم وجود هدف مشخص در زندگی این افراد می باشد و آن ها چنان به افراد موفق و دستاوردهایشان نگاه می کنند که گویی دستاورد های آنها ستاره ای دست نیافتنی می باشد و دائم در صدد مقایسه کردن خود با این افراد بر می آیند.

تمامی این دلایل و حتی دلایل دیگر موجب می شود که انسان خودش را فراموش کند و ارزش واقعی خود را از دست بدهد و درگیر احساسات مخرب و منفی ناشی از وجود این عقده شود. بنابراین بسیار اهمیت دارد تا راهی پیدا کنیم و ریشه این عقده را در زندگی نابود کنیم که در ادامه بدان می پردازیم.

لازم به ذکر است که هیچ کس نمی تواند این احساس حقارت و کم بینی را در وجود شما ایجاد کند این خودتان هستید که این احساس را بوجود آورده اید  بنابراین خودتان نیز می توانید آن را برطرف کنید.

روش های غلبه بر خود کم بینی

به افکارتان نظم بدهید

یکی از راه کاری های که کمک می کند که احساس خود کم بینی یا عقده حقارت نداشته باشید این است که به افکارتان نظم دهید زمانی که این احساس خود کم بینی به سراغتان آمد دقیقا مشخص کنید که الان خودتان را با چه گروهی دارید مقایسه می کنید آیا از نظر مالی دارید ماقیسه می کنید یا از نظر زیبایی یا هوش. دقیق تر و محدود تر شوید در نهایت ممکن است به شخص خاصی برسید مثال شما دارید خودتان را از لحاظ زیبایی با فردی مقایسه می کنید در این حالت به خود بگویید آیا این فرد مثل شما آدم خوش برخوردی هست ؟ از نظر هوش چطور آیا برتری داره وقتی معیارها را محدود کنید و دقیق تر شوید قطعا مواردی در خودتان پیدا می کنید که باعث برتری شما است و این موارد را به ذهن داشته باشید و باور کنید که هر آدمی مسائل و دغدغه های خاص خودش را دارد و هیچ کس از دیگری برتری ندارد.

پیشنهاد ویژه :چگونه زندگی شادی داشته باشیم

خودتان را تشویق کنید

برای اینکه احساس خود کم بینی را از بین ببرید مشوق خود باشید و خودتان را تشویق کنید موفقیت ها و پیروزی ها و حتی دستاوردهای کوچکی که در زندگی داشتید را بیاد آورید و خودتان را بخاطر کسب این موفقیت های کوچیک بزرگ تشویق کنید و به وجود خودتان افتخار کنید و باور کنید هیچ کس به خوبی شما نمی توانست در این زمینه موفق باشد با تشویق کردن خود احساس ارزشمندی را در دورن خود تقویت می کنید و این احساس ارزشمندی عقده حقارت را نابود می کند.

به ارتقا شخصی بپردازید

واقعه بینانه رفتار کنید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید گاهی احساس خود کم بینی یا عقده حقارت از کمبود توانمندی واقعی شما نشئات می گیرد پس با شناسایی واقعی کمبود ها خود تلاش کنید تا در آن زمینه خاص مهارت لازم را بدست بیاورید به طور مثال شاید در زمینه ارتباطات و قدرت بیان ضعیف هستید و این ضعف موجب شده خود را از دیگران کم ارزشمند تر ببینی بنابراین با تمرکز بر روی کسب مهارت های فن بیان می توانید این احساس کمبود را از بین ببرید.

مراقب افکارتان باشید

گاهی فکر های بیهوده و خیال بافی های اشتباه شما را دچار ضعف اعتماد به نفس و خودکم بینی می کند برخی از تصورات اشتباه مانند اینکه

اگه کمی لاغرتر بودم جذاب بودم

اگه دماغم کوچیک تر بود زیبا تر بودم

اگر قدم بلند تر بود جذاب می شدم و ….

افتادن به دام این افکار شما را می تواند تا مرز خود کم بینی شدید پیش ببرد بجای پرداختن به این افکار اشتباه خودتان را همان گونه که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید و بدانید که شما در نوع خود توانمندی های بی نظیری دارید که شخص دیگری در دنیا همانند شما نیست و این برتری شما می باشد و یاد بگیرید که هیچ گاه ظاهر زندگی دیگران را مورد توجه قرار ندهید و خودتان را با آن مقایسه نکنید.

نتیجه گیری

بنابراین چیزهایی که موجب ایجاد احساس خود کم بینی یا عقده حقارت در ما می شود در اغلب موارد ساخته ذهن بیمار خودمان می باشد و این تنها خودمان هستیم که می توانیم خودمان را از این وضعیت رهایی دهیم و زندگی شادی را تجربه کنیم اگر در زندگی تان فرد یا افرادی وجود دارند مانند جمع دوستان یا افراد فامیل که در ایجاد این احساس حقارت در زندگی تان نقش پر رنگی ایفا می کنند بهتر است ارتباط تان را با این افراد کم کنید و به زندگی خودتان بپردازید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا