سلامتمقالات

مدیتیشن چیست؟

مراقبه یا مدیتیشن به معنی متمرکز کردن ذهن و نادیده گرفتن محرک های بیرونی در واقع حالتی است که شخص به طورآگاهانه تصمیم می گیرد ذهن خود را مجبور به سکوت می کند و با این روش آرامش درونی در خویش ایجاد می کند در واقع یک نوع تمرین ذهنی است تا ذهن از هرج مرج و آشفتگی دور باشد.

هدف از انجام مراقبه یا مدیتیشن چیست

هدف از مدیتیشن رساند فرد به آرامش درونی و رهایی از انواع استرس های موجود در جهت حفظ سلامت روحی و روانی فرد می باشد افرادی که به طور منظم مدیتیشن انجام می دهند غالبا از فشارهای روحی و روانی و انواع اضطراب ها دور می باشند انجام مدیتیشن به فرد کمک می کند که در تعادل و توازن فکری درست قرار گیرد و نتیجه ای که از ایجاد این توازن فکری برای شخص حاصل می شود این است که فرددر مواجه با رویداد ها خونسرد عمل می کند و همچنین موجب ارتقا افکار و افزایش بصیرت و آگاهی شخص می شود و همچنین به کاهش بیمارهای روحی کمک می کند.

 فواید مراقبه یا مدیتیشن

  • ریلکس شدن و رسیدن به آرامش درونی
  • متمرکز شدن حواس فرد
  • دور شدن از نگرانی ها
  • درک درست و شناخت بهتر خودمان و دیگران
  • تقویت احساسات مثبت مانند عشق و محبت

همه افراد به دنبال داشتن آرامش ذهنی در زندگی هستند چنانچه ما دچار استرس و افکار منفی شویم سلامت جسمی و روحی مان بر هم می خورد و همچنین دچار اختلال در روابط کاری مان می شویم بنابراین اکثر افراد به دنبال روشی هستند که بتوانند از این اضطراب و نگرانی رهایی یابند. در این حالت مدیتیشن یکی از روش های کاهش استرس است که به افراد کمک می کند تا ذهنی آرام داشته باشند. و نقاط ضعف شان را بهبود دهند.

مراقبه یا مدیتیشن

انواع مراقبه یا مدیتیشن :

به طور کلی دو نوع مراقبه یا مدیتیشن وجود دارد.

١- مدیتیشن بواسطه تمرکز

٢- مدیتیشن بواسطه تفکر

در روش اول یعنی مراقبه یا مدیتیشن از طریق تمرکز کردن شخص تمام توجه خود را بر روی تنفس خود معطوف می کند و به این طریق ذهن خود را از انواع فکرهای بیهوده خالی می کند یا در مواردی به جای تمرکز بر روی تنفس بر روی یک تصویر خیالی در ذهن یا عبارت یا کلامی که با صدای بلند تکرار می شود (مانترا) یا حتی حرکات یوگا و چی کونگ متمرکز می شود با ایجاد شدن تمرکز به طور شگفت انگیزی اضطراب و نگرانی از شخص دور می شود و شخص به آرامش می رسد و تاثیر این آرامش بر فیزیولوژیک بدن شخص قابل مشاهده می باشد.

.

و اما در روش دوم یعنی مراقبه یا مدیتیشن از طریق تفکر شخص همه توجه خود را بر آگاهی از خویشن معطوف می کند و بر روی شناخت بیشتر خود تفکر می کند و با این روش بر افکار و احساسات طبیعی خویش آگاهی و شناخت  بدست می آورد و به سکون و آرامش درونی و ذهنی و تسلط دست می یابد.

روش های مختلف مراقبه یا مدیتیشن بر حسب مذاهب و آیین های مختلف شکل می گیرند ولی اساس همه آن روش ها از این دو روش ارائه شده شکل می گیرد.

مراقبه یا مدیتیشن

چگونه مراقبه یا مدیتیشن انجام دهیم

روش انجام کار بسیار ساده می باشد در ابتدا کافی است که شما مکانی ساکت و آرام پیدا کنید و بنشینید در نظر داشته باشید پشت شما باید کاملا صاف باشد بدون قوز و خمیدگی کاملا آرام و راحت باشید و سپس به طرف پایین نگاه کنید ولی به زمین خیره نشوید و سپس بسیار آرام نفس عمیق بکشید و تمرکزتان بر روی نفستان باشد تنفس را با شکرگذاری از پروردگار همراه کنید.

.

چنانچه افکارتان شناور بود ایرادی ندارد تقلا نکنید که افکار بیهوده را از ذهن بیرون کنید چون هر چقدر بیشتر تلاش کنید تا فکری را از ذهن تان بیرون کنید آن فکر در ذهن تان بیشتر می شود بنابراین ریلکس باشد و بگذارید افکار در رفت آمد باشند شما فقط نباید به آن ها توجه کنید چنانچه چشمانتان احساس سنگینی کرد پلک تان را ببندید این تمرین را هر روز به مدت 20 دقیقه انجام دهید.

 

روش های متنوع انجام تمرین های مراقبه یا مدیتیشن در خانه

در این قسمت قصد داریم تا روش های متنوع مراقبه یا مدیتیشن و انجام آن ها را در خانه به شما کاربران عزیز آموزش دهیم

  • 1- ابتدا در یک محیطی که آرام و ساکت باشد بنشینید و یک شمع و یک عود روشن کنید و سپس بروی کف اتاق دراز بکشید یا در حالتی بنشنید که راحت هستید اگر بر روی مبل یا صندلی می نشینید به گونه ای باشید که کف پاهایتان روی زمین قرار گیرد سپس شروع به نفس کشیدن های عمیق کنید و هوا را به آرامی داخل ریه ها جمع کنید و بعد به طور آرام از ریه ها خارج کنید.
  • 2 – سپس در قدم بعدی برای انجام مراقبه یا مدیتیشن خود را در حضور خداوند احساس کنید احساس کنید که همین الان خدا کنارتان است و شما در کنارش نشسته اید احساس شکرگذاری داشته باشید در حضور خداوند تمامی ترس ها و نگرانی ها و استرس ها شما از بین می رود و با خود تکرار کنید که من آسوده ام
  • 3- سپس افکارتان را بر روی چشمانتان متمرکز کنید و تصور کنید که پلک هایتان بسیار سنگین شده اند و در حال بسته شدن هستند و به آرامی چشمانتان را ببندید.
  • 4- سپس توجه تان را به سمت عضلات اطراف دهانتان ببرید و آرام باشید
  • 5 – سپس به عضلات صورتتان فکر کنید بگذارید که صورت تان استراحت کند
  • 6- و این روند را با تمام عضلات بدنتان انجام دهید از گردن تا نوک انگشتان پایتان همه را آرام و ریلکس کنید و به حالت استراحت در آورید
  • 7 – با یک نفس عمیق کل بدنتان را بکشید این کار را سه بار تکرار کنید و بعد از آن شما کاملا آسوده می شوید و خود را در حضور پروردگار احساس کنید.
  • 8- با انجام این مراحل احساس سبک وزنی به شما دست می دهد مانند یک پر سبک می شوید و مانند ابرها شناور می شوید و در این لحظه که احساس سبکی و آرامش دارید و در حضور پروردگار قرار دارید این جمله با با خود تکرار کنید

«تو کنارم هستی

ای حضور تابناک!

و من آسوده ام، آرامم و خاموش.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا