مقالات

علت استرس زنان چیست و روش های کنترل آن

برای اغلب زنان استرس به بخش جدایی ناپذیر زندگی شان تبدیل شده است به طور روند طبیعی زندگی شان را مختل کرده است. چنانچه نتوان استرس را کنترل و درمان کرد نتایج غیر قابل جبرانی بر روی سلامتی می گذارد در این مقاله قصد داریم تا در خصوص علت ایجاد استرس در زنان و روش های کاهش استرس زنان بیشتر صحبت کنیم بنابراین ما را در این مطلب همراهی نمایید.

چه چیزهایی زنان را نگران می‌کند؟

همانطور که می دانید استرس و نگرانی می تواند سلامتی فرد را دچار مشکل کند و آرامش را از وی بگیرد و روی خواب وی نیز تاثیرات منفی بگذارد از همین رو درمان استرس برای بهبود کیفیت زندگی ضروری می باشد. اما ابتدا باید بدانیم که چه عواملی زندگی زنان را دچار استرس می کند.

به طور کلی نگرانی های مربوط به موفقیت در کسب و کار و آینده مالی خود و فرزندان شان و همچنین بالارفتن سن و رسیدن به دوران بازنشستگی معمولا موضوعات مورد توجه زنان می باشد که باعث بروز استرس و نگرانی در آن ها می شود. بر اساس تحقیقات جنیفر شنون از فعالان در حوزه روان درمانی در کالیفرنیا « زنان تصور می کنند که باید در تمامی مراحل زندگی و کاری خود به موفقیت و به هدف خود برسند و در صورتی که این امر ممکن نشود احساس شکست و افسردگی می کنند. به گفته این روانشناس زنان دوست دارند در همه چیز عالی باشند خانه همیشه مرتب و تمیز باشد فرزندان شان در بهترین وضعیت باشند در ملاقات های خود بهترین  اثر را روی دیگران بگذارند.

 

زمان مراجعه به پزشک

چنانچه علائم وجود استرس در زندگی تان موجب شد روند طبیعی زندگی تان دچار اختلال شود و احساس کردید تحت فشار زیادی هستید باید به پزشک مراجعه کنید در این وضعیت پزشک برای درمان شما تشخیص می دهد که به جلسات روان درمانی منظم نیاز دارید یا باید درارو مصرف نمایید.

حتما بخوانید: نقش قانون جذب در کاهش استرس

مقدار خواب مناسب

یکی از روش های درمان و کاهش استرس زنان تنظیم ساعت خواب می باشد بر اساس تحقیقات کمبود خواب سبب می شود که قسمت هایی در مغز تحریک شوند که عامل به وجود آورنده نگرانی و احساسات منفی می باشند بنابراین اهمیت دادن به مقدار خواب مناسب و تنظیم زمان خوابیدن می تواند یک راه کار مناسب برای کاهش میزان استرس باشد.

بهترین زمان برای استراحت بدن و خوابیدن ساعت 9:30 تا 5 صبح می باشد بنابراین اگر می خواهید روزتان را با انرژی بیشتری شروع کنید بهتر است ساعت خوابیدن خود را نتظیم کنید. چنانچه نگرانی ها و آشفتگی هایی دارید که مانع از آرامش ذهن تان موقع خوابیدن می شود بهترین راه کار این است که نگرانی هایتان را روی یک کاغذ بنویسید هر آنچه که آشفته تان می کند را بر روی کاغذ انتقال دهید با انجام این کار احساس سبکی و آرامش می کنید.

چطور ترس و استرس را کنترل کنیم؟

برای اینکه بتوانید استرس و نگران کنترل کنید زمانی که در چنین شرایطی قرار گرفتید ساده ترین حالت این است که شروع به کشیدن نفس عمیق کنید با کشیدن نفس عمیق اکسیژن بیشتری به مغزتان می رسانید و در نتیجه میزان نگرانی تان کاهش می یابد برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید با هر دم  به ذهن خود بگویید آرام باش و سپس هوا را به آهستگی بیرون بدهید. این ترفند ساده تاثیر قابل چشم گیری در کاهش میزان استرس شما دارد.

خودتان را در آغوش بگیرید

یک روش دیگر برای کاهش استرس در زنان این است که فرد خودش را در آغوش بگیرید. تماس احساسی باعث ترشح هورمون اندورفین در بدن می شود که موجب احساس شادی و آرامش می شود اگر کسی را ندارید که او شما را در آغوش بگیرید بهتر است خودتان خودتان را در آغوش بگیرید و به خودتان عشق بورزید.

حتما بخوانید:می خواهی بدانی چطور افسردگی را درمان کنی؟

کلمات آرامش‌ بخش را تکرار کنید

تکرار کلمات آرامش بخش می تواند به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید برای درمان و کاهش میزان استرس نقش جملات و کلمات آرامبخش و الهام دهنده را فراموش نکنید گاهی خواندن یک جمله یا یک شعر زیبا می تواند تاثیر عمیقی بر روی احساسات افراد ایجاد کنید به طور مثال ترانه ها یا آوازهای دوران کودکی تان را بیاد آورید احتمالا خواندن دوباره آن ترانه ها می تواند احساس شادی و نشاط کودکی را در شما بیدار کند و به شدت به شما آرامش دهد.

بنابراین یک از روش های کاهش استرس در زنان یادآوری جملات و کلمات عاطفی و آرام بخش می باشد زنان با شنیدن جملات زیبا به ویژه از سمت کسی که به آن علاقمند هستند احساس آرامش می کنند و تمامی نگرانی هایشان گاه با شنیدن یک حرف دلنشین به اتمام می رسد.

شرایط را ارزیابی کنید

یکی از دلایل ایجاد استرس داشتن تصورات باطل می باشد یعنی فرد در ذهنش وقوع حادثه ای را احساس می کند که اصلا وجود ندارد بنابراین برای رهایی از استرس و کاهش استرس زنان یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که موقعیت و شرایط خود را ارزیابی کنید آنچه که آزارتان می دهد را بر روی کاغذ بنویسید و سپس آن را ارزیابی کنید ببینید چقدر احتمال دارد این اتفاق بیافتد و در صورت رخ دادن چه کاری می توانید انجام دهید زمانی که شرایط را اینگونه بررسی می کنید متوجه می شوید گاهی آنگونه که تصور می کردید اوضاع بهم ریخته نیست و شما بر اساس تصورات باطلی که داشتید خودتان را آزار می دادید.

انجام فعالیت های ورزشی

از جمله کارهایی که موجب کاهش استرس زنان می شود ورزش کردن مرتب و روزانه می باشد داشتن یک فعالیت ورزشی سبک آن هم به طور روزانه می تواند به شدت بر روی کاهش استرس و نگرانی تاثیر گذار باشد به طور مثال به پیاده روی بروید یا استخر و شنا کردن را تجربه کنید زیرا آب تاثیر مثبتی بر روی کاهش میزان استرس افراد دارد از دیگر ورزش های مفید برای کاهش میزان استرس می توان به فعالیت های مانند یوگا و مدیتیشن و مراقبه  اشاره کرد. تمرینات یوگا و مدیتیشن با تمرکز بر روی افکار مثبت و رهایی از موج  افکار منفی نقش پر رنگی در کاهش استرس و تا حدودی درمان آن بر عهده دارد بنابراین پیشنهاد می شود حتما این ورزش ها را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا